Deel jouw unieke horeca verhaal
02 februari 2020 
3 min. leestijd

Deel jouw unieke horeca verhaal

Wat er gebeurt zodra jij jouw unieke verhaal vertelt

Social Media voor de horeca #SPELregel 2

A.  Hoe kies jij een nieuw restaurant om te gaan eten ?

Loop je gewoon lukraak ergens binnen op de gok dat het restaurant bij jou past ?

Of …

B.  Zoek je naar restaurants op instagram en facebook ?

Lees je google-reviews ?

Ik gok op antwoord B.

Je gaat eerst online informatie zoeken.

De eerste indruk die je vroeger als gastheer offline maakte, maak je nu 100% online. Gasten gaan veel gemakkelijker tot die reservering over als ze het gevoel hebben je te kennen.

De manier omdat te doen is jouw unieke verhaal te vertellen.

Deel jouw unieke verhaal 

Horeca-ondernemers blinken uit in gastvrijheid. Ze hebben vaak een kleurrijk verhaal.

Dat verhaal is de moeite waard om te vertellen.

Horeca is een vak waarin hard gewerkt wordt. De ondernemers spannen zich tot het uiterste in om hun gasten te verwennen.

Het is bij uitstek een branche waarin chefs, sommeliers, hoteliers, gastheren VOL passie werken.

En die PASSIE is nu net wat de gast wil voelen. Deel waarom je voor dit vak hebt gekozen.

  • Wie zijn er belangrijk voor je ?
  • Wat eet je als je thuis bent ?
  • Waar ben je het meest trots op ?
  • Welke ervaringen hebben je gevormd ?

Licht een tipje van de sluier op de ‘behind the scenes’

  • Laat zien hoe de chef de lunch voorbereid. Hoe een mooi gerecht wordt gemaakt is een groot mysterie voor veel gasten.
  • Wat zijn je lievelings-ingrediënten ?
  • Welke tongstrelende wijn maakt een gerecht helemaal af en waarom ?
  • Hoe ziet een gewone werkdag er voor jou uit.

En weet je wat het fijne is ? Deze informatie is 100% voorhanden. Want dit is wie jij bent.

Er wordt nog al eens aan geschopt tegen social media. En zeker tegen ondernemers die zichtbaar zijn.

Hoezo dan denk ik ?

Als gasten zich online informeren is het toch volkomen natuurlijk dat je jezelf als horeca-ondernemer laat zien. Op deze manier heb je ook invloed op het verhaal dat je vertelt.

Jouw verhaal komt dan uit de eerste hand.

Vertelt een gast je aan de bar weleens zijn verhaal ?

En hoe voelt dat ?

Heb je dan het gevoel dat je hem beter kent zodat je hem de volgende keer een nog betere beleving
kunt geven ?

Gastheren zijn vaak goede luisteraars. Dat is een fantastische eigenschap. Maar besef dat de gast jou ook wil leren kennen.

Dat maakt de band gelijkwaardig.

Wanneer heb jij voor het laatst echt nagedacht over waarom je voor dit vak koos ?

Mijn missie is horeca-ondernemers leren hun social media effectief te gebruiken. Als een verlengstuk van je zaak.
Ik wil dat je online de RODE loper uitlegt voor je gast.

Als ondernemer heb ik ook een reis afgelegd. Waar ik ook werkte, ALTIJD was er een connectie met food.

Mijn verhaal in een notendop

Als ik over mijzelf praat dan kan ik mij niet meer herinneren wanneer eten niet belangrijk was.

Vroeger thuis bij mijn moeder mocht iedereen blijven eten. Ik vond het heerlijk om bij haar in de keuken rond te hangen.

Als tiener ging ik in de slagerij werken en vervolgens tijdens mijn studietijd in Amsterdam in restaurant en hotels.

Ik leerde mooie ingrediënten waarderen. Tijdens vakanties vind ik het nog steeds fantastisch om kleine en grote foodwinkels te bezoeken.

En overal waar ik eet, waardeer ik het restaurant op de maaltijd en de sfeer.

Ik ben heel gevoelig voor oprechte aandacht. Het gaat mij er niet om dat de bediening alles weet. Wel dat ik merk dat ze hun werk met liefde doen.

Naast eten proeven, is schrijven over eten en de horeca mijn passie.

Wil je meer weten over mijn verhaal ?

Ik deel het op de site van Foodie Content Factory. Veel leesplezier.

 

Over de schrijver
Ambitieuze horeca-ondernemers, die worstelen met het posten van content op social media help ik dagelijks. Zij merken dat het in praktijk niet meevalt om Succesvol te zijn op social media. Hierdoor zijn hun tafels niet 100 % bezet en neemt hun omzet niet meer toe. Ze ploeteren vaak en drukken de kosten door minder personeel in te zetten. Zo is er te weinig tijd om bij hun gezin te zijn, op te laden en nieuwe menu’s en acties te bedenken. Een vicieuze cirkel die doorbroken moet worden. Met behulp van mijn stappen maakt de horeca-ondernemer zelf zijn persoonlijke, sprankelende en smaakmakende content. Dankzij mijn25 jaar ervaringmet de horeca weet ik met welke uitdagingen de ondernemers kampen. Daarbij ontwikkelde ik een rekentool waarmee ik de horeca-omzet per dag kan voorspellen. In dit forecast systeem zijn de omzetgegevens van 25 jaar en honderden restaurants geanalyseerd. Mijn content methode, die uitgaat van het verhaal van de ondernemers zelf, zorgt dat de horeca-ondernemer zelf snel Smaakmakende content leert schrijven. Hierdoor worden zij online gevolgd, gedeeld en geliked en zijn hun tafels vol gereserveerd. Ik help horeca-ondernemers met meer gasten naar een winstgevende zaak.
Reactie plaatsen

Trek nu meer gasten aan op  Facebook & Insta en download->>