Ontdek hoe jij jouw gast leert herkennen ..
21 januari 2020 
4 min. leestijd

Ontdek hoe jij jouw gast leert herkennen ..

Wil jij dat de reserveringen in jouw tent binnen stromen ?

Social Media voor de horeca # SPELregel 1

Je facebook-pagina staat online, openingstijden vermeld, reserveringsknop toegevoegd, parkeerplaatsen in de buurt vermeld.

KLAAR denk je => NOT !

Ik vertel je zo waarom. Maar nu eerst even wat horeca-ondernemers mij vaak vertellen.

Ervaringen van horeca-ondernemers met social media

Dagelijks plaats je foto’s van gerechten met soms een stukje tekst.  In het begin toen je dit net deed, namen de likes toe en daarom het aantal volgers ook. Inmiddels is het stil geworden. Je voelt teleurstelling.

Social media is toch de methode om nieuwe gasten te trekken. En … je collega-horeca ondernemers doen het ook en zijn laaiend enthousiast.

En terwijl je zwoegend probeert een nieuw tekst te bedenken, realiseer je je dat de nieuwe kaart al over een maand ingaat en jij nog twee nieuwe gerechten wil voorproeven. Toch maar weer een post met ingrediënten van een gerecht en een foto. Wel jammer de reserveringen zijn nog niet vol en zonder gasten geen omzet !

Herken je dit ? Je bent niet alleen, duizenden horeca-ondernemers worstelen hier dagelijks mee. Bij het plaatsen van een advertentie via facebook of instagram krijgen ze soms reacties van gasten die 100 km verderop wonen. Dat is leuk maar je wil gasten bereiken die in de buurt zijn. Hoe dan ?

Met 11 mln gebruikers op facebook, 5,4mln op instagram en 4,6 mln op LinkedIn hebben deze platformen een gigantisch potentieel. En de nieuwe generatie gasten is een Online generatie, dus online is de place to be.

In mijn 32 jaar ervaring in de food heb ik namelijk ervaren dat de best werkende advertenties, campagnes, berichten allemaal dezelfde succeskenmerken delen.

De 7 belangrijkste social media elementen

Hieronder zet ik de 7 belangrijkste elementen op een rij.

  1. de gast wordt persoonlijk aangesproken in het bericht
  2. de ondernemer laat zichzelf zien als gastheer
  3. de berichten hebben mooie foto’s
  4. de berichten zijn afwisselend
  5. de sfeer in het restaurant komt heel duidelijk naar voren
  6. de gerechten zijn herkenbaar qua stijl en ingrediënten
  7. de gast wordt geprikkeld met behind the scenes berichten

Hoe je een plan maakt waarin alle elementen zijn opgenomen, leg ik uit in mijn horecastrategie “In 10 stappen naar alle tafels vol”.

Hieronder licht ik Social Media voor de horeca # SPELregel 1. “de gast wordt persoonlijk aangesproken in het bericht” aan je toe.

Social Media voor de horeca # SPELregel 1

Wie is jouw GAST ?

Ontdek hoe jij jouw gast leert herkennen ..

“ Wat een dooddoener hoor ik je denken. Ik wil er voor iedereen zijn. “

Daarom vraag ik je de volgende vragen te beantwoorden voor jezelf ?

  • OK, maar eet iedereen ook echt bij jou ?
  • Zijn het stiekem toch vaak dezelfde mensen ? Misschien gezinnen, stelletjes, zakenmensen, zzp-ers die in jouw tent overdag aan het werk zijn.
  • Is er verschil tussen de gast die op dinsdag ff snel komt eten en die op zaterdag uitgebreid dineert met zijn vrienden ?
  • Zijn er veel passanten op jouw locatie en target je hier ook op als je op facebook of instagram adverteert ?
  • Waarom komen ze eten bij jou ? Heb je het wel eens face to face gevraagd ?

Wordt wakker ! Ja, ik ga er graag met het gestrekte been omdat ik je ALERT wil hebben.

Wanneer je echt IEDEREEN wil serveren is het gevolgd dat op social media dat NIEMAND zich aangesproken gaat voelen en daarom dat jouw tafels LEEG blijven.

Horeca # SPELregel 1

Allereerst, ga in gesprek met je gasten en vraag waarom ze voor jou kiezen. Ze zullen de aandacht die je hun geeft enorm waarderen.

  • Maak een uurtje tijd en stel je zelf de volgende vragen.
  • Hoe oud zijn mijn gasten ?
  • Is het gezinnen of singles ?
  • Hebben ze pubers of kleine kinderen ?
  • Willen ze snel eten of uitgebreid dineren ?
  • Willen ze met vrienden een diner delen met kleine hapjes ?
  • Welke gerechten worden er vooral gekozen en zie je een trend in de “ keuken “ die je serveert ?

Het eerstvolgende bericht, dat je plaatst op facebook en instagram, richt je op de gast die het vaakst bij je eet.

En de reacties op dit bericht ga je analyseren. Leer van je gast. 

HELP, ik kom er toch niet uit …

Meld je GRATIS voor de Horeca Inspiratie Sessie waarin ik je in 30 minuten verder help

Over de schrijver
Ambitieuze horeca-ondernemers, die worstelen met het posten van content op social media help ik dagelijks. Zij merken dat het in praktijk niet meevalt om Succesvol te zijn op social media. Hierdoor zijn hun tafels niet 100 % bezet en neemt hun omzet niet meer toe. Ze ploeteren vaak en drukken de kosten door minder personeel in te zetten. Zo is er te weinig tijd om bij hun gezin te zijn, op te laden en nieuwe menu’s en acties te bedenken. Een vicieuze cirkel die doorbroken moet worden. Met behulp van mijn stappen maakt de horeca-ondernemer zelf zijn persoonlijke, sprankelende en smaakmakende content. Dankzij mijn25 jaar ervaringmet de horeca weet ik met welke uitdagingen de ondernemers kampen. Daarbij ontwikkelde ik een rekentool waarmee ik de horeca-omzet per dag kan voorspellen. In dit forecast systeem zijn de omzetgegevens van 25 jaar en honderden restaurants geanalyseerd. Mijn content methode, die uitgaat van het verhaal van de ondernemers zelf, zorgt dat de horeca-ondernemer zelf snel Smaakmakende content leert schrijven. Hierdoor worden zij online gevolgd, gedeeld en geliked en zijn hun tafels vol gereserveerd. Ik help horeca-ondernemers met meer gasten naar een winstgevende zaak.
Reactie plaatsen

Trek nu meer gasten aan op  Facebook & Insta en download->>